Virtuell världscup i orientering

Till följd av coronapandemin har orienteringssäsongen ställts in. Nu har det startat en världscup i datorspelet Catching Features där man tävlar i orientering virtuellt. Spelets popularitet har ökat markant efter virusets utbrott.

1. Hej!

Precis som jag kommenterade på reportaget tycker jag att du har valt ett jätteintressant ämne som lyfter sporten ur en ny och spännande vinkel! Dina klippbilder är otroligt fina och det känns “lyxigt” att få se systemkamerakvalité när man scrollar i sitt flöde.

Musiken passar riktigt bra och det är positivt att den ligger kvar i bakgrunden genom hela reportaget så att det inte kommer någon plötslig tystnad.

Jag tycker också att du har lyckats väl med grafiken, den är snygg och enkel att tyda. All text syns tillräckligt länge och den stör aldrig textningen eller bilderna. Även snyggt att du blandat röda och svart bokstäver som kan stärka vissa ord. Något jag blir sugen på att prova själv!

Vad gäller dramaturgin tycker jag musiken och introduktionen är väldigt positiv. Därför blir avslutningen lite motsägelsefull när han är “bäst” på spelet men det sista han säger är lite negativt: “Den fysiska aspekten saknas ju helt. Man blir ju inte trött”. Jag hade kanske velat ha något mer på slutet som är lite upplyftande. T.ex. “Måns saknar att tävla men nöjer sig med att slå rekord i spelet tills vidare”… Jag vet inte exakt, men något i den stilen hade gjort att det inte blev varken negativ eller positiv “reklam” för spelet utan ett inslag med för- och nackdelar. Alternativt att det om att spelet inte fungerar som alternativ träningsform får komma i mitten och statistiken över spelare på slutet istället. Det tror jag hade kunnat bli en mer naturlig följd med ett sammanfattande slut.

Men sammanfattningsvis är det här är en mycket proffsigt video som jag absolut kan se på sociala medier precis som den är! Därför är mina förbättringsförslag mer smakråd.

Bra jobbat!
    /Hannah

• Hej Hannah,

Jättestort tack för dina snälla kommentarer!

Vad gäller avslutningen så håller jag med dig. Jag funderade en del på det. Jag försökte ha en lite komisk underton. Jag tycker att hans citat är lite kul eftersom det är så uppenbart att man inte blir trött men jag inser nu att det kanske inte riktigt framgår. Jag har ju ett citat där han säger att det vore kul att vinna någon etapp, det kanske hade passat bättre?

/Heino

2. Jag tycker att det här är ett superbra inslag på många sätt. Det är fina klippbilder, ett relevant och intressant innehåll och tydlig grafik. Du har anpassat reportaget till sociala medier på ett bra sätt, för det är kort och snabbt, men jag känner ändå att jag får med mig de viktigaste bitarna och förstår vad nyheten handlar om.

Musiken känns som att den skapar rätt stämning och den ligger på en behaglig ljudnivå. Dock upplever jag övergången innan det sista citatet (00:37) som lite brått. Där tror jag att du hade kunnat fadea ut den bara någon sekund längre, så blir den smidigare.

Och sen ett litet korrekturfel: “OrienteringSsäsongen” bör stavas med två s.

/Josefin

bra, konstruktiva kommentarer! Jag tänkte också på att textplattan vid 00.37 ligger kvar lite för kort tid för att man ska kunna läsa. Du väljer själv om du vill ändra inriktningen på slutet, det funkar också som det är. Mycket tilltalande och effektiv video, där du har använt ditt material på ett bra sätt!
    Efter justeringarna kan du publicera videon här på Mina Kvarter och sedan på Göteborg Nu.