Så skapar du en kryddträdgård (korrigerad)

Milt vårväder och rekommendationer om att stanna hemma är bra förutsättningar för odling. Följ fem enkla steg och få din alldeles egna kryddträdgård. Funkar lika bra i trädgården som på balkongen eller fönsterbrädan.

1. Vilken mysig explainer! Tycker att jag ser sånna här lite överallt på Facebook/Instagram så det passar formatet jättebra.
    Jag hittar inga korrfel i texten, däremot är själva textplattan lite för långt ner när man ser den på helbild på datorn, men tror inte det händer när man lägger ut den på sociala medier, det är nog fyrkantsformatet som gör att det blir så på dator. Sen undrar jag hur petig man ska vara med ”otillbörligt gynnande” kring kryddorna i kruka. I LOVE ECO är ju ett märke från ICA så vet inte vart gränsen går? Det kanske vi kan fråga Helena?
    Jag gillar hur klippet är uppbyggt, det är ett format alla känner igen, 5 enkla steg/såhärgördu-lista. Tycker det funkar fint. Även musiken som är till gör sitt, gillar speciellt avslutet då musiken också kommer till ett naturligt slut.
    Fina klippbilder med rörelse i nästan alla, gillar även att bakgrundsljuden fått vara med också, prasslet från kryddkrukans plast och vattnet.
    Sammanfattning: Jag tror inte att nått behöver ändras för att kunna publicera den, det är väl det där med kryddorna från ICA, men det kan vi fråga Helena vad hon tycker. Bra jobbat! /Annie Thunegård

• Tack för kommentaren!

Jag håller helt med om att textplattan kommer för långt ner. Tänkte inte på det med marginaler alls, så det ska jag absolut fixa!

Tack igen! /Josefin

2. Hej Josefin!

Älskar din explainer video! Som Annie sa innan är det något man ser på sociala medier hela tiden och är väldigt relevant nu under karantän tider där folk odlar, skaffar valpar eller testar en ny hobby! Den är proffsig och jag gillar klippbilderna på krukan och färgerna är väldigt fina och kontrasten. Sen är rubriken och pufftexten bra.

Textning: Jag la inte märke till något stavfel. Dock tycker jag textgrafiken är lite för stor just nu. Det kan du förminska. Annars i helhet funkar det väldigt bra och det går inte för fort fram. Jag skulle nog ändra typsnittet i slutet och inte göra det i kursivt form där det står Foto/redigering och göra det mindre.

Det var en sak jag tänkte på för det känns lite som att du gör reklam för ICA med tanke på att du filmar kryddorna i krukan, sen står det inte ICA på, men dom som vet att I love Eco är från ICA bör känna igen det. Man kan filma krukorna på ett annat sätt så det inte syns isåfall.

Musiken tyckte jag även funkade fint och det var en fin uttoning på slutet. Allt funkade fint och formatet är relevant.

Good job!

Glada hälsningar

/Elif Abay

• Tack Elif!

Jag har tänkt lägga till lite större marginaler och då kommer ju texten automatiskt att bli mindre också. Håller med om att det nog kommer ge ett snyggare intryck. Angående den avslutande grafiken funderade jag på hur jag skulle göra, då jag ville att den skulle skilja sig något från de andra. Samtidigt ville jag ju att det skulle finnas en röd tråd genom all grafik och inte plötsligt bli något helt annat, därför valde jag att kursivera.

Det är ju absolut inte bra om du upplevde det som reklam för ica! Såhär skrev jag till Annie: Angående otillbörlig gynnande för Ica eller inte så är det absolut något jag har tänkt på också. Jag tejpade över ”ica”-loggan, men kanske skulle jag gjort det med hela ”I love eco” också. Har klipp där man ser krukorna utan förpackning, men tycker det är synd att man då inte får vet vad för sorts kryddor jag planterar. Det var därför jag valde att ha med förpackningarna trots allt. Kan dock testa att lägga in grafik som anger namnet på kryddorna istället.

Jag kan inte filma krukorna från ett annat håll nu, för allt är ju utplanterat, men ska definitivt jobba med redigeringen och se om jag kan få det snyggt utan att det känns som ica-reklam.

Tack igen för dina kommentarer! /Josefin

3. Hej,
    bra, konstruktiva kommentarer, tänk gärna på marginalerna, som sagt. Bra att du tog bort Ica, det går att jag tycker att du kan använda det så här – även om det bästa förstås hade varit om ”I love Eco” inte syntes. Tycker att du har gjort en härlig, inspirerande video med bra tempo och fina bilder – kul! Justera lite i marginalerna, så kan du publicera på nytt här och på Göteborg Nu.
    /Helena