En ny digitaliserad vardag för landets studenter

Den 17:e mars övergick landets högskolor och universitet till digital undervisning i samband med corona. Studenten Markus Gedda berättar att undervisningen i sig fungerar bra, men att det även finns negativa aspekter med distansundervisning.

UPPDATERAD

1. Jag tycker att kompositionen och uppbyggnaden av det här inslaget är väldigt bra! Där i även placering och hur ljuset använts. Det är bra klippbilder för ändamålet och variationen mellan klippbilder och intervju fungerar bra. Jag tänkte på att bilden var lite skakig, vilket faktiskt funkar i klippbilderna då det ger lite ”handy-cam”-känsla och till och med ger mer närvaro skulle jag vilja påstå, men inte lika bra i intervjun där jag hade önskat en mer stabil bild, om det hade varit möjligt.

Jag tycker texten till videon känns lite motsägelsefull när den säger att han ska berätta om de negativa effekterna, och han inleder inslaget med att säga att det fungerar jättebra. Den kanske hade kunnat beskriva det som ”olika aspekter” eller liknande, då han faktiskt pratar om de negativa också! Jag tänkte också på att ”corona” i undertexten vid 00:21 är textat med stort C och tror att det egentligen ska vara litet. Det var också den enda korrekturmissen jag märkte, i övrigt tycker jag inte att det finns något som står i vägen för publicering. Eller just det!! Glöm inte att credda dig själv i slutet för ditt stiliga foto och redigering också! 🙂 Utöver reporter. Bra jobbat!

/Micael

• Tack för feedback! 🙂
      Mitt minneskort till kameran slutade att fungera, och fick då i sista minuten filma med mobilen. Därför är bilden rätt skakig (är väldigt darrhänt själv också). Dock skulle jag kanske försökt lösa något hemmagjort stativ såhär i efterhand, men det tänkte jag inte på då.

Ja det med texten har du helt rätt i, det får jag fixa till! Ändrar stavfelen också. Tack 🙂

/Vilma

2. Bra att han pratar om både negativa och positiva saker med distans! Men som förra kommentaren sa så kanske det hade varit bättre att skriva någonting om att det inte bara är negativa aspekter i texten. Ljuset och ljudet är jättebra i både synkarna och klippbilderna. Kanske att han sitter lite vriden åt fel håll i synkarna. Klippbilderna är snygga och passar bra till inslaget. Det enda jag tänkte på där är att det är tre klippbilder på datorn. Det hade kanske gått att få in någon klippbild på något annat också, men samtidigt fattar jag att det är lite svårt att hitta något annat relevant när reportaget handlar väldigt mycket om datorn.

Bra jobbat!
    /Klara

3. Fina klippbilder och enkel, men bra intervju. Håller med övriga, justera det som de nämner – gör gärna plattan bakom namnskyltarna mindre transparenta också, så syns texten bättre.Publicera sedan på Göteborg Nu./Helena

4. Nu är det uppdaterat. 🙂