KORRAD: Ensam i karantän?

Totalt 2 510 fall av det nya corona-viruset, COVID-19, har bekräftats i Sverige. [källa: Folkhälsomyndigheten, uppdaterad 25/3 14.00]. Allt fler varslas eller permitteras från sina jobb. Folkhälsomyndigheten rekommenderar hemkarantän för de med minsta förkylningssymtom. Vilka drabbas hårdast av den ensamheten som följer karantän?

─ Om vi tänker att det skulle bli en “lockdown” som pågår under lång tid. Det kommer ha störst effekt för dem som inte var så ensamma innan. De som är vana att umgås med vänner, släkt och familj, säger Filip Fors forskningssamordnare vid Umeå Universitet.

Han skrev 2015 studien Den svenska ensamheten: om hur olika former av ensamhet påverkar vårt välbefinnande tillsammans med Bengt Frülde. De drog slutsatsen att mellan en halv och en miljon svenskar känner sig ensamma. Det var då, 2015. Fors fortsätter med att poängtera att orsaken till varför man är socialt isolerad påverkar i högsta grad.

─ Om du är isolerad för att du har väldigt svårt att få andra människor att vilja vara din vän, det borde ju slå hårdare på ens psykiska välmående än om man är isolerad på grund av en sådan här epidemi.

Många isolerar sig i och med den nya samhällsssmittan. Inte minst kan man se häftigt vidtagna åtgärder i andra länder. Gränser som stängs, icke-essentiella företag måste upphöra med sin verksamhet och utegångsförbud som införs. Riktigt där är vi inte ännu i Sverige.

Filip Fors ser rätt positivt på framtiden, vilket kan ha att göra med hur han tror svenskar generellt kommer att tackla ensamhet som kommer med en “lockdown”.

─ Blir det ett normaltillstånd. Man vet att ingen annan har möjlighet att träffa vänner som man brukar. Då tror jag att det inte slår lika hårt.

─ Det finns studier som visar att man känner sig mindre ensam i Nordeuropa, fast man har tätare kontakt med familj till exempel i Sydeuropa. Det kan bero på att vi inte har samma sociala förväntningar på att vi ska vara i varandras umgänge. Här är det mer acceptabelt att man är själv.

1. Ett väldigt bra inslag! Det märks att du har tagit dig tid att experimentera med olika vinklar, fokuskiftningar och ljus. Det ger verkligen effekt och framkallar obehag, i alla fall hos mig. Det tickande ljudet gör också något. Dessutom starkt av dig att ta kontakt med en forskare.

Jag gillar grafiken men det känns som texten blir ojämn på vissa ställen. Sen tyckte jag att utzoomningen i början kändes lite darrig. Men överlag ett väldigt bra inslag som påverkar tittaren mycket.

//Carl Bolinder

• Tack Carl!
      Ja, jag ville förmedla känslan av instängdhet. Kul att verkar ha gått fram!

Okej, ja jag tror att jag glömde korrigera grafiken på vissa ställen. Utzoomningen var svår att göra så nära kikhålet, just med en systemkamera. Men jag valde att ha med dem lite skakigare för att jag tänkte att det kan vara lite skakigt när man själv tittar genom ett kikhål.

Tack för kommentarerna!

//Emil

2. Jag tycker att det här är ett väldigt effektivt inslag! Det är informativt och har en intressant vinkel gällande det sociala perspektivet, med en pålitlig källa. Med effektivt menar jag att du har gjort väldigt mycket med få medel, och fått till snygga klippbilder som är relevanta till vad inslaget handlar om. Grafiken ser bra ut i sig, det enda jag reflekterade över är om delar av texten/grafiken ligger lite långt ut i kanten på videon, som Helena nämnde. (Vet dock inte exakt var den gränsen går). I övrigt ser jag inga korrekturfel eller något etiskt, juridiskt eller källkritiskt som står i vägen för publicering.

Effektivt med den tickande klockan som ljudeffekt istället för till exempel musik, det bidrar snarare mer till att nå fram med budskapet. Bra jobbat! 🙂

/Micael

• Åh, tack så mycket Micael!
      Väldigt fina ord!
      Ja, grafiken har jag själv varit lite skeptisk till att den skulle ligga för långt ut i kanterna. Men såg själv inte den rutan som Helena pratade om, och ville ha min grafik på ett ställe där de inte störde motivet i bilden. Får se vad Helena säger!
      Tack, klockan är också min favorit! 🙂

//Emil

3. Det här är väldigt genomarbetat och du har också jobbat med stämningen på ett nästan skrämmande sätt – mycket bra! Kul att du även har jobbat med texten.
    Visst är grafiken lite för långt ut i kanterna, men inte så att du behöver göra om det, tycker jag.
    Några korr i texten: Det kommer ha störst effekt på de som inte var så ensamma innan. Skriv ”på dem” inte ”på de”. Kanske byta ut ”på” mot ”för2?
    Nordeuropa och Sydeuropa med versaler.
    Publicera sedan på Göteborg Nu!

4. Fastnade för detta inslaget! Så genomtänkt och snyggt filmat med alla olika vinklar. Du har verkligen lyckats med att skapa närvaro och stämningen är påtaglig. Även rösten i telefonen blir lite kuslig på något sätt. Jag gillar också att du jobbat med olika färger och typsnitt i grafiken, kanske att de sista två faktarutorna skulle ligga kvar lite längre då jag i alla fall fastnade på klockan. Annars kunde jag inte hitta något annat att anmärka på. Grymt jobbat.

/Julia