Engångsfritt i Göteborg

I Göteborg arbetar flera aktörer aktivt med att minska användandet av engångsartiklar, till följd av en kommande EU-lag.

1. Otroligt snyggt reportage. Det är tydligt rakt igenom och ger lagom mycket information. Tycker det är snyggt när texten rullas ut på sätter det gör. Det är bra att det finns källhänvisning i slutet så man kan följa upp nyheten om man vill läsa mer eller undrar varifrån beslutet och informationen kommer.
    Jag finner inga korrekturfel i den skrivan texten.
    Det jag skulle ändra är att ha kvar ”Det går ut på att minska nedskräpningen” någon sekund till då den texten försvinner väldigt snabbt. Sen undrar jag också varför det inte är så mycket engångsplast med i det filmade materialet då det handlar om engångsplast.
    Bra jobbat!
    // Jesper

• Tack Jesper! Hade jag vetat hur mycket extra tid det tog att få texten att rulla ut på det sättet, vet jag inte om jag hade gett mig in på det haha, så det känns bra att få erkännande där! Bra synpunkt på texten som försvinner fort, kan absolut få den att hänga kvar lite. Anledningen till att det inte är mer plast med i inslaget är helt enkelt brist på relevanta klippbilder i originalinslaget, men också att den tänka vinkeln var mer matlådor än själva plasten. Vilket jag bevisligen borde jobbat med mer om det inte var tillräckligt tydligt!

/Micael

2. Hej, ledsen att du får kommentarer sent! Det är en fin, informativ video (inte granskande, vilket den kunde ha varit i något annat sammanhang) och det enda jag tänker på är samma som för många andra: Texten varierar i storleksgrad, vilket tar för mycket fokus. Det står också ”Göteborgarna” med versalt G och det ska vara göteborgarna.
    Lägg gärna upp på Göteborg Nu sedan/Helena

3. Förresten – om inte reportaget finns på Göteborg Nu, så får sista grafiken tas bort;) /Helena