Bildreportage – Eva Schönholzer

Plåtslagaren Ola Lindström sitter i sin bil. Det är en tidig torsdagsmorgon och han kör från Stockholm till Ericsbergs Slott vid Katrineholm för att delta i ett byggmöte och utföra ett jobb på slottets orangeri som är från 1850-talet. Arbetet med orangeriet är ett av de projekt som Olas plåtslagarefirma håller på med just nu. Under 2021 ska de även börja arbeta med taket på själva slottet.

Ola har länge intresserat sig för äldre byggnader så som slott, kyrkor och andra historiska hus. Han menar att man byggde på ett helt annat sätt förr som gjorde att fastigheterna var mer stabila och höll längre. Ytterligare en anledning till att Ola tycker om att arbeta med äldre byggnader är för att det innebär en del informationssök och detektivarbete för att alla delar ska bli så historiskt korrekta som möjligt.

Efter att ha gjort färdigt arbetet vid Ericsbergs Slott åker Ola tillbaka till Stockholm och sedan ut mot Dalarö, Stockholms skärgård, för att slutföra ett takarbete på ett sommarhus. På plats kommer han att träffa en av sina kollegor, Lars-Hampus Andersson. Hans kollega är 22 år, och Ola brukar säga att han själv har 22 år i branschen. Lars-Hampus har arbetat på Olas plåtslagarefirma till och från sedan år 2018.

Ola och Lars-Hampus håller på att färdigställa plåten på taket. Utöver att vara arbetskollegor så har de även utvecklat en nära vänskap genom åren. Ola fungerar dessutom likt en mentor för Lars-Hampus inom yrket, och håller på att lära honom allt han kan. Det råder nämligen en omfattande brist på plåtslagare i landet, och yrket räknas som ett av våra stora bristyrken. Enligt statistik från Arbetsförmedlingen saknas det omkring 2 000 plåtslagare i hela landet. Ola tycker att det är viktigt att man för traditionen vidare.

Ola och Lars-Hampus sitter och skrattar på taket. De är snart klara för dagen samt med hela takarbetet på huset. De har hållit på med sommarhusets plåttak sedan mitten av februari.

One Comment

1. Den fjärde bilden är otroligt bra komponerad och ger bra en spännande insyn i en plåtslagares arbetsmiljö. Det var smart att fota den i motljus för att få snygga siluetter och använda den direkta ljuskällan till din fördel.

Den andra bilden har också en mycket bra komposition med snygga linjer som hjälper ögat att navigera bilden. Kanske hade man kunnat öka kontrasten lite för att få den snygga bakgrunden att stå ut lite mer.

Snygga bilder!

/Elin