Att undervisa hemifrån

Sedan mitten av mars har Folkhälsomyndigheten rekommenderat gymnasieskolor att undervisa på distans. Detta har förändrat vardagen för både lärare och elever.

1. Hej Ellinor!

Jag tycker att du har jobbat väldigt bra med att göra en kortversion av ditt äldre reportage. Det är mycket dynamik med grafik och snygga detaljer med Göteborg Nu färger (rött och vitt) och det rullar på fint med relevanta klippbilder. Du har med bra information och statistik från Folkhälsomyndigheten. Jag även gillar din första bild med Viyan i bakgrunden med en färgkarta i bakgrunden framför en dator. Man får en bild av att hon håller på med färger eller konst. Väldigt snyggt!

Jag ser inte många hinder för publicering, förutom några små saker jag tänkte på!

På ditt äldre reportage hade du med klipp från intervjun med Viyan. Jag skulle gärna vilja se henne prata för du har med så fina pratminus på textgrafik. Nu känns det lite opersonligt, man vill gärna höra hennes röst och vad hon tycker och tänker. Sen upplevde jag ibland att man lyssnade mer på musiken än att läsa textplattorna så den distraherade lite grann så den skulle jag sänka lite. Det saknas även cred till musiken.

En annan sak jag tänkte på var textplatta grafiken vid 00:25. Textn behöver vänsterjusteras för att matcha textningen du har genom videon.

Videon avslutas på med ett fint citat där hon berättat att hon saknar att säga hej, vilket passar. Dock skulle jag vilja se henne prata mer om framtiden för henne som bildlärare för att knyta ihop säcken.

Sammanfattningsvis tycker jag att du har gjort en super bra video som jag kan se på sociala medier och är något jag själv skulle klicka på! Bra jobbat!

Ha det fint sålänge.

MVH
    /Elif Abay

2. Tycker det är snyggt att du fått ditt reportage att fungera utan att använda ljud från det. Tycker det är en kreativ lösning att plocka fram starka citat av Viyan i text istället. Väldigt bra tänkt! Tycker du håller din vinkel bra med att hålla fokuset på hennes syn av situationen. Dramaturgin funkar bra där du blandar fakta och hennes citat. De olika klippbilderna är snygga, det är en bra blandning mellan närbilder och bilder på Viyan som ger ett sammanhang. Källkritiskt ser jag inga bekymmer, bra att du fick med fakta om Folkhälsomyndighetens rekommendationer. Tycker det hjälper tittaren att du markerat vissa ord, men du hade kunnat göra kontrasten lite tydligare från resterande text. Rutan du gjort för texten är snygg och jag gillar att den alltid är på samma plats genom inslaget. Texten kan nog hamna lite nära kanten ibland, så hade varit bra om den kom in lite mer i bild. Det hade också varit bra om det går att ändra så texten alltid startar på samma punkt i bilden så det blir mer sammanhållet.
    Snyggt gjort! 😊
    / Tove

3. Tack för era kommentarer!
    Jag förstår kritiken med att inte ha med Viyans intervjubitar i ljud men jag gjorde ett val att endas ha med det hon säger i text. Detta för att undvika att det lilla klippet skulle bli rörigt. Vet inte riktigt om det var rätt val, kanske också är lite smaksak, men jag tror ändå att jag behåller den formen. Musiken kanske är lite hög så det skall jag kolla på.
    Jag insåg nu att jag har försökt “knö in” texten så att det blir lite tajt på flera ställen. Detta behöver korrigeras så att det blir jämnare.
    Jag har också upptäckt att den grå rektangeln inte når riktig enda fram på vänstra sidan, även det skall jag ändra.
    Självklart har jag också glömt att credda musiken.
    /Ellinor

bra och konstruktiva kommentarer! Textplattorna går ibland för långt ut i kanterna, som ni skriver. Graden – storleken – på texten varierar också och detta behöver justeras.
    På slutet är det en närbild på Frida Kahlo under en längre tid, vilket kan vara problematiskt ur upphovsrättsperspektiv, så det behöver ändras.
    En fin, stämningsfull video – bra hantering av ursprungsvideon!
    När du har justerat kan du publicera här på Mina Kvarter och sedan direkt på Göteborg Nu.