Coronapandemin drabbar musiker

Sedan folksamlingar inskränkts till följd av coronavirusets spridning har många musiker haft det tufft. Christoffer Ödman äger en musikaffär och upplever ett mindre inflöde av kunder. Även hans band ”Ntligen” har fått flera spelningar avbokade.

Musiker drabbas av coronapandemin mp4

1. Johanna: Snygga klippbilder, bra att du har helbild, halvbild och närbild blandat. Även om det blir lite skakigt i vissa bilder, men förstår att det har varit nödvändigt för att få klippbilder i olika vinklar. Svårt med stativet då. Det är en avvägning man får göra och jag tycker du gjort rätt val.

Berättarrösten är bra, makro och mikroperspektiv blandas också bra genom att någon som är en lite mindre aktör inom musiksfären får prata om hur han påverkas av något som sker på en större skala både i världen och inom musikvärlden.

Gillar inte den röda namnskylten men det är en högst personlig åsikt så det är inget du behöver ta till dig om du gillar den. Pufftexten och rubriken funkar bra, även om de kanske kunde spetsats till med lite extra krydda om du formulerade om dem lite. Men de är klara och säger det ditt reportage handlar om.

Bra placering av intervjupersonen. Bra ljud på klippen men kanske kunde spelat in speaken någon mer gång för att få lite mer energi i speakerrösten. Snyggt att du klippte in från deras facebook sida för att illustrera vad du pratar om, och att du har fler interjvupersoner och stort plus för att du filmat när de spelar en snutt.

• Tack för kommentaren!
      Pufftexten gjorde jag i all hastighet och jag håller helt med om att den kunde ha blivit lite mer lockande.
      Det där med energi i rösten har jag hört flera gånger och är nog något jag måste öva på ännu mer. Lite frustrerande med tanke på att jag tyckte att jag la till lite melodi den här gången, men aja jag får se vad jag gör där!
      TacK!

2. Hej 🙂

Tycker verkligen att du har skitsnygga klippbilder – att det är närbild på när han fixar gitarren, panorama när han förflyttar sig längst med disken osv. Jättesnyggt, ser proffsigt ut. Vinkeln är jättetydlig och jag gillar att du börjar med att presentera Christoffer medan han står och pillar, och sen får vi höra från honom. Ännu bättre är att man får se bandet spela lite i slutet, det knyter ihop superbra och känns verkligen som något man skulle kunna se på TV.

Övergångar är toppen, däremot känns delen där du intervjuar trummisen väldigt inklippta och som att den inte passar in. Jag vet inte om den har med ljudet, ljuset eller vinkel (på kameran) att göra men jag hade nog gjort en ny tagning där. Man hör honom inte lika bra och det ser nästan ut som att du använder en annan kamera. Annars snyggt att du fick med ännu en intervjuperson!

Din speak hade kunnat ha lite mer, som Johanna säger, ”energi”, typ. Annars tycker jag att det är ett jättesnyggt reportage verkligen som är nästintill redo att publiceras. Slipa lite på pufftext (står ”upplever att in mindre inflöde”?) och rubrik, kanske intervjun med trummisen, sen är du där.

/Adelina

• Hej 🙂
      Tack då mycket för den fina kommentaren! Nu i efterhand inser jag verkligen hur konstigt det ser ut med den sista intervjun. Det såg inte så konstigt ut i Premier Pro nämligen. Speakerrösten måste jag absolut jobba mer på.

Tack!

3. Hej! 🙂

Missade seminariet så kompletterar med kommentar:

Jättefint reportage, bra jobbat! Det som jag tycker är allra bäst är att du har så fina klippbilder som är tydliga, har ett djup och relevans. Sedan har du dessutom lyckats pricka in ett väldigt aktuellt ämne men ändå gjort din egen grej av det och hittat en väldigt bra intervjuperson med tillhörande miljö.
    Det som jag uppfattar som vinkeln är hur musiker drabbats av coronapandemin, och då gestaltar du det genom Christoffer som både äger en musikaffär och är musiker själv och därmed drabbats dubbelt av detta. Vinkeln fungerar väldigt bra genom hela reportaget och du får in både mikro- och makroperspektiv med välfungerande övergångar och kopplingar. Ämnet är högaktuellt och du får med många aspekter av hur människor drabbas av coronapandemin så som butiksägare, enskilda musiker och även information kring hur saker numera som regel sker via distans och digitalt.
    Du har fått till väldigt många fina klippbilder av både hög kvalité och relevans. Du har även med varierande utsnitt som fungerar väldigt bra, så som närbilden på när han håller på med gitarren i början. Även intervjubilderna är fina, du har fått till ett bra djup i dessa med Christoffer i förgrunden och verktyg och instrument i bakgrunden. Det är kul att du har med bilder från deras sändningar på Facebook. Även ljudet fungerar bra genom reportaget.
    Om det är något specifikt som skulle kunna ändras så är det delen på trummisen från bandet. Bilden ser väldigt mycket annorlunda ut än det resterande materialet och ljudet är inte heller av samma kvalité. Det gör även att slutet kommer lite väl hastigt på något sätt, jag tyckte annars väldigt mycket om slutscenen när bandet står och repar.
    Slutligen så tycker jag att det var superbra jobbat och absolut publicerbart efter att ha arbetat om delen på trummisen lite. Sedan håller jag med vad ovanstående skrivit kring speakeravsnitten. Det är väldigt bra innehåll, information och dramaturgi men du skulle vinna på att läsa in dessa återigen och ha mer ”energi”.