Att jobba hemifrån – tre tips

Efter att viruset Covid-19 spridit sig i Sverige har allt fler arbetsgivare låtit sina medarbetare jobba hemifrån. Även landets gymnasieskolor och högskolor bedriver nu undervisning på distans. Detta enligt Folkhälsomyndighetens riktlinjer för att minska smittspridning. Men att vara produktiv hemifrån kan vara svårt. Amanda Bergland, 25 år,  jobbar som översättare och har sitt kontor i lägenheten, hemma i Malmö. Hon delar med sig av sina bästa tips för att lyckas med arbetet eller studierna hemifrån.

1. Väldigt bra idé och smart producerat! Det fungerade jättebra med att ha bilden suddig i bakgrunden.
    Också en bra ordning på tipsen, och bra antal. Klippet var lätt att ta till sig och lockande att titta på. Jag gillar också att vi får se Amanda även fast hon är i Malmö. Det hade kanske funkat att också ha med några korta klippbilder på det hon pratar om (så kanske riktiga kläder, lite natur för att representera att gå ut osv).

I slutet av klippet hade du kunnat klippa bort mycket av tiden som man bara ser era namn, bara för att matcha hastigheten med resten av klippet. En annan sak som kan justeras är texten i början. Det kändes som att nästa textrad kom in innan den tidigare försvunnit. Annars fungerar textningen jättebra! Det var skönt att du inte tog med alla hennes småord och pauser.

Snyggt jobbat! /Elin

2. Jag håller med föregående talare – snyggt producerat! Jag tar också genast till mig av tipsen;)
    Videon är ganska lång, och du skulle kunna minska startsträckan genom att inte ha så riktigt så mycket fakta där. Man brukar ju säga att man har tre sekunder på sig att behålla tittaren;)
    Textningen i början kan också hållas samman mer i mitten av bilden – och ha samma grad på bokstäverna i de olika bilderna.
    Justera och publicera sedan på Göteborg Nu/Helena